Neem vlieglessen

 

Met een vliegbrevet op zak bent u zo vrij als een vogel

Ongeacht leeftijd

 

Plezier aan boord na de landingen met flinke crosswinden

Vlieglessen

Neem vlieglessen bij Lion Air Vliegschool als vliegen altijd al een droom is geweest.

Voor velen een lang gekoesterde wens – vlieglessen nemen. Denkt u zich eens in, met uw vrienden of familie een dagje met het vliegtuig op pad, even koffie drinken en wat lopen op Texel, weekendje Frankrijk of een Europatrip. Wie wil dat nou niet.

Iedereen kan leren vliegen, ervaar het zelf en begin desgewenst met een proefles of proeflespakket bij de vliegschool van Lion Air.

Na het behalen van uw vliegbrevet kunt u zelf met uw familie, vrienden en/ of kennissen leuke vluchten maken binnen Nederland en daarbuiten.
In no-time legt u gemakkelijk grote afstanden af! U mag wereldwijd vliegen.

Vooropleiding

U heeft geen specifieke vooropleiding nodig om te leren vliegen. Echter, de minimum leeftijd om solo te mogen gaan is 16 jaar en u moet minimaal 17 jaar zijn om praktijkexamen te mogen doen.

Voordat u solo gaat moet u tevens vliegmedisch goedgekeurd te zijn.

Hoe lang duurt het halen van uw brevet?

De duur van de praktijkopleiding is van verschillende factoren afhankelijk. Wilt u één of meerdere keren per week vlieglessen of evt. maar eens per maand een vliegles, besteedt u thuis veel tijd aan alle opgegeven voorbereidingen, leeftijd leerling. Het klinkt misschien gek, maar met een drukke baan kan vliegen (en het volgen van vlieglessen) ontspannend werken! U bent nl. zo geconcentreerd bezig waardoor u geen tijd heeft om aan andere zaken te denken.

Vanwege de vlieglessen hebben veel van onze leerlingen en vliegers er vliegvrienden opgedaan voor het leven.

 

Vliegbrevet geldig houden

Uw vliegbrevet is levenslang geldig. Op het brevet staat een Class Rating(bevoegdverklaring) Single Engine Piston (SEP) vermeld, deze is 2 jaar geldig. Voor het eerste jaar geldt geen uren-eis, in het laatste (2e) jaar dient u 12 uur gevlogen te hebben, inclusief aaneengesloten een herhalingsvlucht van een uur met een instructeur.

 

De trainingsvlucht dient één uur aaneengesloten te zijn. Wettelijk worden er geen eisen gesteld wat u in dit uur doet, maar wij als vliegschool willen op zijn minst steile bochten, overtrek en een gesimuleerde noodlanding zien. De herhalingsvlucht kan in het gehele 2e jaar plaatsvinden. U zou dus alle 12 uur kunnen vliegen in de 1e week van het 2e jaar. Als de examinator dan uw brevet aftekent is deze feitelijk 3 jaar min 1 week verlengd (kan tegenwoordig ook door de instructeur verlengd worden)

 

In alle gevallen geldt dat als u minder dan 12 ‘pilot in command’ uren heeft een ‘Profcheck’ niet voldoende is omdat de ‘class rating’ dan verlopen is. U kunt dan een ‘Skill Test’ met instructeur of examinator doen om deze class rating weer geldig te maken. Het bijhouden van de skills en daarmee geldig houden van het vliegbrevet is daarom belangrijk. Heeft u niet binnen de 2 jaar uw Profcheck gedaan dan dient een examinator een Skill Test bij u af te nemen nadat een erkende vliegschool u daarvoor heet klaargestoomd.

 

Wet- en verzekeringeis

U mag alleen met passagiers vliegen als u binnen 90 dagen gevlogen hebt met daarbij 3 starts en landingen. Voldoet u hier niet aan, dan mag u pas na een solo- of instructievlucht met 3 starts en landingen, passagiers meenemen.

De Training

Lion Air is een EASA Approved Training Organsation (NL-ATO-234) en wordt geleid door een ex-inspecteur en vlieger van het ministerie van Infrastructuur en Milieu (CAA Netherlands / ILT).

Bij Lion Air bent u dus aan het juiste adres. U leert vliegen op een ouderwets degelijke manier waardoor u aan het eind van uw opleiding een bredere ervaring heeft opgedaan dan de minimale eisen voor uw brevet, dit maakt u een verantwoord, veiliger en professioneler vlieger. U laat zich hierdoor onderweg niet snel verrassen en weet om te gaan met verschillende(abnormale)situaties waarin snel een juiste beslissing moet worden genomen.

 

Een lesblok bestaat gemiddeld uit 1 uur briefings en 1 uur vliegen.

Als we de landingen elders gaan trainen (is goedkoper) of als we gaan navigeren (de laatste fase van de opleiding) kunnen de lesblokken wat langer worden.

 

Bij elke stap in een procedure blijven nadenken of deze nog wel klopt met de huidige situatie, etc.

Het zijn een paar voorbeelden van hoe Lion Air haar leerlingen traint.

 

Deze manier van trainen blijkt tevens de ideale basis te zijn om over te stappen naar een commerciële module/ opleiding voor een commercieel vliegbrevet. Het is niet ongewoon dat leerlingen hierdoor als Excellent slagen voor het (commercieel) brevet!

 

Een onvergetelijke en bijzondere mijlpaal tijdens de opleiding is uw First Solo, met de minimale leeftijd van 16 jaar mag u voor het eerst in uw leven helemaal alleen het vliegtuig besturen en een paar rondjes om het vliegveld maken met tussendoor enkele starts en landingen.

Echt, een prachtig moment en een onvergetelijke belevenis!

 

Lion Air is voor haar vlieglessen aangesloten bij Stichting AFF

De Stichting AFF heeft tot doel het leveren van EASA goedgekeurde manuals en documenten voor aangesloten vliegscholen in Nederland. De meeste vliegscholen in Nederland zijn bij Stichting AFF aangesloten om de krachten te bundelen.

 

Wilt u echter zo goedkoop mogelijk én met de minimum benodigde vliegervaring (en briefings) uw brevet halen dan adviseren wij u niet voor Lion Air te kiezen. Wij willen alleen veilige en verantwoorde vliegers opleiden – dat is de kracht van Lion Air – een EASA-Approved Training Organisation.

 

Theorie opleiding 

Welke praktijkopleidingen zijn er

Momenteel biedt Lion Air twee verschillende opleidingen aan, het Light Aircraft Pilot License (LAPL) en Private Pilot License (PPL).

De opleiding Instrument Rating is in voorbereiding en komt er ook aan.

 

Het LAPL en PPL is een Europees brevet, waarmee nagenoeg alle eenmotorige vliegtuigen mogen worden bestuurd zonder de beperking van Europese landsgrenzen. Het kan worden uitgebreid met kwalificaties als blindvliegen (Instrument Rating) om door wolken, zonder vliegzicht, of in het donker te mogen vliegen. Voor het behalen van het PPL-brevet heeft een kandidaat ten minste 45 vlieguren nodig (minimaal 25 met instructeur, minimaal tien uur solo), bij LAPL is dat resp. 30 vlieguren (24 uur met instructeur) en 6 uur solo. Maximaal vijf van die uren mogen op de vluchtsimulator worden gevlogen.

 

Het LAPL-brevet heeft weliswaar enkele beperkingen. Zo mag u niet op grotere vliegtuigen vliegen en kunt u geen verdere aantekeningen krijgen zoals nachtvliegen of aerobatics. Dit brevet kan een mooi opstapje zijn voor het PPL-brevet, op deze manier kunnen de kosten meer gespreid worden. Met een LAPL-brevet mag u niet gelijk met passagiers vliegen.

 

De keuze voor een LAPL-brevet of een PPL-brevet hangt af van vele factoren, zoals het te besteden geld, uw beschikbare tijd en wat u wilt doen met het brevet. Uit de praktijk blijkt dat LAPL-leerlingen halverwege de opleiding toch overstappen naar de PPL-opleiding omdat het wettelijk aantal opleidingsuren voor het LAPL van 30 (FCL.110A) overschreden wordt en dat er naast een nieuwe syllabus ook opnieuw examen en een initiële brevet afgifte moet plaatsvinden. Al die kosten optellend is het prijsverschil tussen LAPL en PPL beperkt.

 

Een overzicht met de verschillen tussen LAPL en PPL vindt u hier

EASA Part-FCL regelgeving

Voor de Europees vastgelegde regelgeving verwijzen we u graag naar de volgende officiële publicaties:

Kiwa Register

EASA Part FCL.110 en 210 – eisen PPL(A) en FCL 210 A – eisen LAPL(A)

De opleiding voor Instrument Rating gaat bij Lion Air binnenkort ook tot de mogelijkheden behoren.

 

Eén les instructie bestaat uit een briefing van een half uur, een uur vliegen (afh. van de lesinhoud) en erna de belangrijke debriefing waar wij alle tijd nemen om echt alles te bespreken. Juist met een gedegen debriefing kunt u lestijd en dus ook geld besparen. Elke leerling is anders, wij leveren daarom altijd maatwerk.

 

Medical

Wij adviseren aan het begin van de training een medische keuring te ondergaan bij één van een Aeromedical Center (MED.A.040). Vóórdat je je eerste solovlucht gaat uitvoeren moet je in het bezit te zijn van een geldige medische verklaring (MED.A030). Je mag bril- of lenzen dragend zijn, het keuringsinstituut kunt u daar verder over informeren.

Voor het LAPL(A) brevet is er de LAPL keuring. Voor het RPL(A) en PPL(A) brevet dien je een klasse II keuring te ondergaan bij een Aeromedical Center.

Uw eerste keuring is een initiële keuring, de daarop volgende keuringen zijn herhalingskeuringen. Afhankelijk van uw leeftijd en type keuring dient u met een bepaalde frequentie de herhalingskeuring te ondergaan (MED.A.045).

 

Review van een leerling

Lion Air staat erom bekend dat zij beginnend vliegers kneedt tot veilige, professionele en verantwoorde vliegers met brede vliegervaring en een flinke dosis Vliegerschap!
Dat hiermee met gemak uw brevet zult halen is mooi meegenomen. Review van één van de leerlingen.

 

Databank

Leerlingen van Lion Air krijgen tijdens hun opleiding de mogelijkheid in te loggen in onze digitale databank met daarin alle updated informatie en documenten omtrent LAPL en PPL, de Praktijk Syllabus, vluchtvoorbereiding bestanden, ATO-manuals waaronder Safety Management System, manuals van de vliegtuigen en niet te vergeten een gigantische databank (inmiddels 35Gb) met literaruur die de afgelopen jaren is verzameld en frequent wordt ge-update.

 

Financieel en Planning

De betaling en frequentie van uw opleiding kunt u nagenoeg zelf plannen. De theorie regelt en betaalt u bij de door u gekozen Theorie opleidingsinstelling. De praktijklessen betaalt u in delen. U kunt uw opleidingskosten dus spreiden over de tijd die u wenst. U hoeft bij Lion Air dus nooit een hoog bedrag ineens te betalen. Voor meer informatie kunt u contact met ons opnemen.

 

De praktijklessen kunnen geheel naar uw eigen agenda en wensen worden ingepland. Ook de frequentie van de lessen is tevens door u zelf te bepalen en in overleg met uw instructeur die u hierbij kan adviseren om de kosten laag te houden.  Het moet immers betaalbaar blijven.

 

Lion Air is de enige vliegschool die deze (zeer tijdrovende) service wil en kan bieden aan onze leerlingen.

Wist u trouwens dat u tot hoge leeftijd nog privé kunt blijven vliegen! Er zijn nog steeds actieve vliegers die de 80 jaar zijn gepasseerd.

Vliegveld van vertrek

 

Rotterdam The Hague Airport
Airportplein 60
3045 AP Rotterdam

vliegles - final Rotterdam Airport runway 24 - Lion air
PH-MDL - Lion Air - klaar voor vertrek
First Solo 's avond op Vliegveld Seppe - Lion Air
vluchtvoorbereiding - Lion Air
Briefingruimte KNMI en LVNL op Rotterdam The Hague Airport, hier beginnen alle vlieglessen.
vliegles - final baan 06 Rotterdam Airport - Lion Air
Leerling oefent solo (zelfstandig) zijn landingen - Lion Air

Tarieven (incl.21%  btw)

Adviesgesprek opleiding Piloot   € 100

Instructeur  € 68,00 /u

Avondtoeslag vanaf 18:00 uur: € 20 per uur

Feestdagtoeslag: € 20 /u, of /vlucht

Abonnement Literatuur-databank  € 125 /jr

 

Vliegles
Vliegtuig (per uur bloktijd) € 235,95

Kosten landing (op RTM)  € 25.41

ATC(verkeersleiding) (op RTM)  € 12

Instructie per lesblok (2 uur)  € 136

 

3e passagier  € 30

Met een brevet op zak bent u zo vrij als een vogel

Volg vlieglessen bij Lion Air