Meest gestelde vragen

Meest gestelde vragen

Boekingen / reserveringen
U kunt uw boeking plaatsen per per e-mail
Wij adviseren u enkele dagen van te voren te boeken. Soms valt er een vlucht uit en kunt u op de dag zelf nog geplaatst worden al is de kans hierop gering.
De weekeinden zijn meestal het drukst en zijn eerder volgeboekt, als u één tot twee weken tevoren een boeking plaatst weet u zeker dat er nog ruimte. U weet dan nog niet of het goed vliegweer zal zijn om te gaan vliegen, wij hebben deze zorg van u overgenomen en hebben hiervoor een zeer goed werkende SMS-service die bij slechte weersomstandigheden u adviseert af te zien van de vlucht. U zit op dat moment bij ons nergens meer “aan vast”, u bent geheel vrij om uw vlucht kosteloos door te schuiven naar een andere datum. Voor de verdere procedure in deze situatie verwijzen wij u naar onze de pagina Weersomstandigheden. Mochten er toch nog vragen zijn dan mag u natuurlijk altijd even bellen of e-mailen.Alvorens uw boeking te kunnen bevestigen hebben wij van u altijd per e-mail onderstaande gegevens nodig:

vliegtuig-logo naam, adres en telefoongegevens van u als opdrachtgever (ook mobiel i.v.m. de SMS-service bij slecht weer
vliegtuig-logo namen van de personen die mee gaan vliegen.
vliegtuig-logo het nummer van uw cadeaubon of Voucher (indien van toepassing)
vliegtuig-logo het soort vlucht of arrangement dat u boekt
vliegtuig-logo gewenste datum en tijdstip van uw vlucht

Als wij deze gegevens niet hebben ontvangen kan uw vlucht helaas niet worden geplaatst.
Nadat wij bovengenoemde gegevens hebben ontvangen krijgt u altijd per e-mail een bevestiging van uw boeking met daarbij alle informatie voor op de dag zelf.

vliegtuig-logo Wij ontvangen u graag 20 min. eerder dan uw boekingstijdstip in het gezellige Grand Cafe Restaurant de Horizon op Rotterdam The Hague Airport. U heeft daar de mogelijkheid – in een mooie ambiance – eventueel een kop koffie of thee te nuttigen of een heerlijk broodje te eten. U heeft daar tevens een prachtig Panoramaterras.
vliegtuig-logo Denk aan geldige legitimatie (paspoort, ID-kaart of rijbewijs) anders komt u niet door de security controle
vliegtuig-logo Wij vliegen vanaf Rotterdam The Hague Airport, een internationale luchthaven, waardoor wij door dezelfde controles moeten als dat u met vakantie gaat. Neemt u zo min mogelijk mee in uw jas en broekzakken, dat levert alleen maar oponthoud bij de Security controle op. U moet gewoonlijk bij de Security controle uw jas uitdoen, riem afdoen en broekzakken legen en alles in een aangeleverde plastic bak doen. Vloeistoffen mogen uiteraard niet worden meegenomen evenals alle andere zaken die u ook bij uw vakantievlucht(en) niet mag meenemen
vliegtuig-logo Wij vliegen alleen als de weersomstandigheden het toelaten
vliegtuig-logo U heeft onze algemene voorwaarden gelezen op onze website (zie de link in het menu) en gaat hiermee akkoord als wij geen reactie van u hebben ontvangen binnen 24 uur na verzending van de e-mailbevestiging
vliegtuig-logo Als u later komt dan het afgesproken tijdstip kan dit in mindering worden gebracht op uw vluchtduur of zal zelfs de vlucht kunnen worden gecanceld. Zorg dus dat u op tijd bent want alleen dán kunnen wij alle aandacht en tijd aan u besteden
vliegtuig-logo Bij wegblijven zonder afmelding (4 uur of langer voorafgaand aan uw geboekte starttijd) worden er kosten in rekening gebracht.

 

Wanneer bent u zeker van uw boeking
Pas wanneer uw volledige adres en telefoongegevens bij ons bekend zijn met daarbij de namen van de personen die mee gaan vliegen én u van ons een bevestiging per e-mail heeft ontvangen.

Mocht het niet lukken ons te bereiken en kunt u het restaurant niet vinden, gaat u dan naar de informatiebalie van Rotterdam The Hague Airport, zij zijn op de hoogte van onze ontvangstprocedure en zullen u verder helpen.
De informatiebalie vindt u op de begane grond.

 

U wordt ontvangen in het gastvrije Grand Cafe Horizon van Rotterdam The Hague Airport.

 

Kinderen
Voor kleine kinderen is het aan te bevelen een stoelverhoging mee te nemen, zij kunnen tijdens de vlucht zo beter naar buiten kijken. Voor de aller kleinsten kunt u uiteraard gewoon de “Maxi-Cosi” (o.i.d.) meenemen.

 

Bagage
In het vliegtuig is vrijwel geen ruimte voor uw bagage. Wij verzoeken u uw tas in de auto achter te laten en alleen uw benodigde documenten (legitimatie), portefeuille en fotocamera mee te nemen. Een handtas is toegestaan. Op Rotterdam The Hague Airport mogen tassen niet onbeheerd worden achtergelaten.

 

Met onze Cessna’s kunnen wij met volle brandstoftanks(~110 kg=151 ltr) gemiddeld voor 310 kg aan personen meenemen, mochten er mensen zijn die wat zwaarder zijn dan gemiddeld laat dit ons weten zodat wij hier rekening mee kunnen houden met de mee te nemen brandstof – wij kunnen u eventueel na voorgaande vluchten plannen zodat we niet met volle tanks hoeven te vertrekken. Elke passagier moet onder de veiligheidsgordels, mocht iemand qua omvang de gordels niet kunnen sluiten dan kan deze persoon helaas niet mee.

 

Aangepaste service
Hoe meer wij van onze klanten weten des te meer kunnen wij onze service aanpassen, bijvoorbeeld:
– indien u slecht ter been bent kunnen wij voor u (gratis) een rolstoel regelen waarmee wij u in alle rust naar en van het vliegtuig kunnen vervoeren,
– indien u slechthorend bent kunnen wij het volume van uw koptelefoon met microfoon daarop afstemmen.

 

Wat betekent Bloktijd
Zoals in de luchtvaart gebruikelijk is wordt de vluchtduur in bloktijd aangegeven, de tijd tussen het starten van de motor om te gaan taxiën naar de startbaan tot na de vlucht teruggekomen op het platform en de motor is gestopt.

 

Kleding in het vliegtuig
U kunt het beste gemakkelijke kleding dragen in het vliegtuig. Eventueel kunnen jassen achterin gelegd worden. In het vliegtuig is het zelden koud, de verwarming schakelen wij dan ook vrijwel nooit in, ook niet in de winterperiode.

 

Passagiers op het platform
Het is ten strengste verboden zonder directe begeleiding van uw vlieger over het platform te lopen. U dient te allen tijde bij uw vlieger te blijven. Na het uitstappen van het vliegtuig dient u bij het vliegtuig te blijven staan en mag u niet zonder toestemming van de vlieger van het vliegtuig weglopen om bijvoorbeeld foto’s te maken. Bij de Security/controleposten mag er niet worden gefilmd of gefotografeerd.

 

Last van wagenziekte?
Mocht u gewoonlijk last hebben van wagenziekte, dan is het aan te bevelen vooraf een tabletje te nemen zoals bijvoorbeeld een Primatour – verkrijgbaar bij apotheek en drogist.

Bij langdurig door de zoeker van de camera te kijken kunt u misselijk worden, tussen het fotograferen door adviseren wij u geregeld naar buiten te kijken.

 

Uw vlucht gaat niet door
Als wij geen naam, adres, telefoongegevens (ook van de mobiel i.v.m. de sms-service), namen van meevliegende personen hebben kunnen wij uw vlucht niet door laten gaan. Ook moeten wij te allen tijde een e-mailbevestiging hebben toegezonden met daarin de procedures en algemene voorwaarden. Als wij geen e-e-mail van u hebben (of van iemand in uw omgeving als contactpersoon) kan uw vlucht eveneens niet doorgaan. Let hier op om teleurstellingen te voorkomen. Als u met het vliegtuig op vakantie gaat moet u immers ook ruim van tevoren alle gevraagde informatie aanleveren en krijgt u daarna alle procedures toegezonden.

 

Feestdagen toeslag
Tijdens en rond de feestdagen (en Oud- en Nieuwjaarsdag) kan er een toeslag worden geheven per vlucht, dit wordt u bekend gemaakt voorafgaand aan uw boeking.

 

Op welke dagen in de week wordt er gevlogen en tot hoe laat?
Lion Air vliegt 7 dagen per week zolang het licht is.

 

Hoeveel mensen mogen er mee in het vliegtuig bij een rondvlucht (wordt tijdelijk uitgevoerd onder de naam “aangepaste proefles”)?
Per vliegtuig (Cessna-172) kunt u 3 passagiers meenemen.

 

Is er een minimum leeftijd voor de rondvluchten of proeflessen?
Nee, iedereen is van harte welkom. Wij hebben ze van Maxi-Cosi-status tot ver in de 90.

 

Is er een minimum leeftijd voor de vlieglessen voor het behalen van het vliegbrevet (Private Pilot Licence)?
Vanaf 16 jaar mag men solo vliegen, vanaf 17 jaar mag men op examen voor de PPL. Wij hebben al leerlingen die op hun 14e jaar beginnen met vlieglessen, één les per maand of per twee maanden – low profile maar uiteindelijk komen zij vaak met het minimum aantal uren toch op hun 17e (evt. op hun verjaardag) met vlag en wimpel door het examen.

 

Hoeveel mensen mogen er mee in het vliegtuig bij een proefles?
Bij een proefles mag u maximaal drie passagiers meenemen, de ‘gelukkige’ eerste persoon voorin. De andere (max. twee) passagiers achterin, zij kunnen foto’s maken en de leerzame informatie tot zich nemen. De tweede passagier is gratis, de derde vragen wij een bijdrage als vermeld op pagina Tarieven – zie kosten derde passagier/persoon.

 

Hoeveel mensen mogen er mee tijdens een vliegles (geen proefles)?
Liever niet meer dan 1 passagier of leerling achterin anders kan de betreffende leerling te veel worden afgeleid. Tevens is het voor sommige oefeningen niet raadzaam personen achterin te hebben, zij kunnen snel misselijk worden bij enkele oefeningen. Een 3e passagier kan mee met toestemming van de instructeur – deze dient een financiële bijdrage te leveren vermeld op pagina Tarieven (zie proefles).

 

Mijn partner/ relatie mag van niets weten, hoe moet ik dit nu regelen?
U kunt uiteraard alle informatie telefonisch bij ons verkrijgen, echter, de bevestiging van de boeking moet per e-mail door ons worden gedaan zodat u altijd onze procedures en afspraken kunt nalezen en printen – wij houden van duidelijkheid voor onze klanten.
Als u een gezamenlijk e-mailadres heeft kunt u evt. uw werk-e-mailadres gebruiken of het e-mailadres van een familielid, relatie of buren.
Als u on-line wilt betalen en uw partner/ relatie heeft ook hierin inzage, dan kunt u eveneens de hulp van derden inroepen. Ook is het mogelijk het betreffende bedrag in een gesloten envelop aan de vlieger te overhandigen, hij/ zij zal deze discreet openen en controleren.

 

Wordt er nog iets per post toegestuurd?
Nee, wij sturen niets ongevraagd per post. Alles gaat per e-mail in digitale vorm, alleen op verzoek van de klant wordt alles per post verstuurd – daar kunnen wel kosten in rekening worden gebracht.

 

Hoe kan ik betalen?

 

Welke gegevens hebben wij nodig voor het bestellen van de cadeaubon?

 

Binnen hoeveel dagen kan ik de cadeaubon in huis hebben?
Zodra de betaling bij Lion Air binnen is gaat de cadeaubon direct op de post, tegenwoordig heeft u de cadeaubon veelal de dag erna “in huis”.

 

Kan ik de cadeaubon ook komen afhalen?
Indien gewenst kunt u de bon afhalen op Rotterdam The Hague Airport, echter, laat vantevoren weten (liefst per e-mail) wanneer u deze wilt komen afhalen want wij zijn niet altijd op genoemde lokatie aanwezig – u voorkomt hiermee dat u voor niets komt als er even niemand van ons aanwezig is.

 

Ik heb de cadeaubon nog niet ontvangen, er is wel al betaald.

Het komt nog wel eens voor dat er een betaling voor een cadeaubon binnenkomt waaraan wij niet de juiste contactpersoon kunnen koppelen. De naam en evt. adres op het afschrift komt niet overeen met de gegevens van de persoon die de bon heeft besteld. Omdat de klant vooraf is geïnformeerd dat wij altijd een ontvangstbevestiging per e-mail verzenden gaan wij er van uit dat men na een paar dagen wel zal reageren als de cadeaubon nog niet is ontvangen. Dit blijkt gelukkig altijd te werken, dus maakt u zich geen zorgen. Het is in uw belang om in zo’n situatie direct contact met ons op te nemen om niet onnodig lang op de cadeaubon te hoeven wachten. U kunt hierover een e-mail of sms bij ons achterlaten, wij zullen dan diezelfde dag nog reageren en de bon alsnog toesturen. Meer informatie over het bestellen van de cadeaubon kunt u vinden op de pagina Cadeaubonnen bij Bestellen.

 

Wordt er gevlogen als het slecht weer is?
Als Lion Air denkt dat u er geen plezier aan zult beleven gaat zij middels de bekende SMS-service u hierover informeren – u kunt dan zelf – kosteloos – een nieuwe afspraak maken als u dat wilt. Kijk ook op de pagina Weersomstandigheden op onze website.

 

Waar komt de PH-registratie vandaan?

 

Waar kan ik verloren spullen ophalen?
Als u tijdens uw vlucht per abuis iets van u in het vliegtuig hebt laten liggen kunt u dit vanaf de volgende dag afhalen bij de infobalie van Rotterdam The Hague Airport onder vermelding van uw naam. Standaard geven onze vliegers alles in depot bij de infobalie. U zult begrijpen dat dit slechts beperkte tijd daar blijft liggen. De infobalie op de begane grond kunt u telefonisch bereiken op nr. 010-4463444.

Mochten er toch nog vragen of twijfels zijn, neem gerust contact met ons op – wij zijn er voor U.

CONTACTGEGEVENS LION AIR

 

T +31 10 761 95 75

M +31 6 44 276 903

info@lionair.nl

Vliegveld van vertrek

 

Rotterdam The Hague Airport
Airportplein 60
3045 AP Rotterdam

weersomstandigheden - Lion Air

De soms snel wisselende weersomstandigheden bieden vaak prachtige plaatjes

Ervaar het zelf, maar wees flexibel. Het kan zomaar voorkomen dat u een sms krijgt waarmee wij u adviseren af te zien van uw geboekte vlucht omdat wij denken dat de weersomstandigheden voor u te slecht kunnen zijn.

U moet immers met een big smile huiswaart!