Neem vlieglessen

 

Met een vliegbrevet op zak bent u zo vrij als een vogel

Ongeacht leeftijd

 

Plezier aan boord na de landingen met flinke crosswinden

Vlieglessen

Neem vlieglessen bij Lion Air Vliegschool als vliegen altijd al een droom is geweest.

Lion Air is een professionele vliegschool op Rotterdam The Hague Airport met écht aandacht op maat voor iedere leerling.

Bij Lion Air wordt nog met ongekende en ongeëvenaarde passie en bevlogenheid lesgegeven en wordt bijna 24/7 zorg en aandacht gegeven aan haar leerlingen. Beleef het ultieme gevoel van vrijheid en leer op een degelijke manier écht vliegen, wie droomt daar nu niet van!

 

Voor velen een lang gekoesterde wens – vlieglessen nemen. Denkt u zich eens in, met uw vrienden of familie een dagje met het vliegtuig op pad, even koffie drinken en wat lopen op Texel, weekendje Frankrijk of een Europa-trip (of zelfs daarbuiten). Wie wil dat nou niet. In no-time legt u gemakkelijk grote afstanden af!

U mag met uw PPL zelfs gelijk met passagiers – én wereldwijd vliegen.

 

De jongste KLM-B747- piloot hebben wij destijds vanaf zijn 14 jaar gekneed tot Top Gun, zoals wij ook al onze leerlingen als Top Gun willen afleveren. Zij zijn een voorbeeld voor veel gebrevetteerde (beroeps)vliegers. Zij kunnen méér met het vliegtuig dan menig instructeur kan! Om díe reden zijn het veel bewustere, verantwoorder en veiliger vliegers.

Deze kwaliteit heeft echter zijn prijs, wij willen en kunnen daarom niet de goedkoopste zijn en doen niet mee met de belachelijk lage lok-/stuntprijzen om leerlingen binnen te halen. Lion Air geeft een open en eerlijk advies wat gebaseerd is op jarenlange ervaring en de werkelijke kosten. Kiest u voor een kwalitatieve Top-opleiding of gaat u voor zo goedkoop mogelijk een brevet proberen te halen met alle risico’s van dien. Onze (ex)leerlingen kennen uit ervaring het grote verschil en zijn blij voor Lion Air te hebben gekozen. Zie ook de reviews op TripadvisorGoogle – Facetime of Instagram

 

Iedereen kan leren vliegen, ervaar het zelf en begin met een proefles of proeflespakket bij Lion Air.

The Sky is the Limit

Tripadvisor Award 2024

Tripadvisor Award 2024

Vooropleiding

U heeft geen specifieke vooropleiding nodig om te leren vliegen. Echter, de minimum leeftijd om solo te mogen gaan is 16 jaar en u moet minimaal 17 jaar zijn om praktijkexamen te mogen doen.

 

Wij hebben soms al leerlingen van 13 jaar die heel rustig aan het lesprogramma doorlopen (1 les per twee maanden) zodat ze op hun 16e verjaardag, de minimum vereiste leeftijd, alleen (solo) mogen vliegen. Een jaar later kunnen ze hun brevet al op zak hebben (17 jaar is de minimum leeftijd voor het examen).

 

Voordat u solo gaat moet u wel vliegmedisch goedgekeurd te zijn, tot op heden voor geen enkele leerling een probleem.

Hoe lang duurt het halen van uw brevet?

De duur van de praktijkopleiding is van verschillende factoren afhankelijk. Wilt u één of meerdere keren per week vlieglessen of evt. maar eens per maand een vliegles, besteedt u thuis veel tijd aan alle opgegeven voorbereidingen, leeftijd leerling. Het klinkt misschien gek, maar met een drukke baan kan vliegen (en het volgen van vlieglessen) ontspannend werken! U bent nl. zo geconcentreerd bezig waardoor u geen tijd heeft om aan andere zaken te denken.

Vanwege de vlieglessen hebben veel van onze leerlingen en vliegers er vliegvrienden opgedaan voor het leven.

 

Vliegbrevet geldig houden

Uw vliegbrevet is levenslang geldig. Op het brevet staat een Class Rating(bevoegdverklaring) Single Engine Piston (SEP) vermeld, deze is 2 jaar geldig. Voor het eerste jaar geldt geen uren-eis, in het laatste (2e) jaar dient u 12 uur gevlogen te hebben, inclusief aaneengesloten een herhalingsvlucht van een uur met een instructeur.

 

De trainingsvlucht dient een uur aaneengesloten te zijn. Wettelijk worden er geen eisen gesteld wat u in dit uur doet, maar wij als vliegschool willen op zijn minst steile bochten, overtrek en een gesimuleerde noodlanding zien. De herhalingsvlucht kan in het gehele 2e jaar plaatsvinden. U zou dus alle 12 uur kunnen vliegen in de 1e week van het 2e jaar. Als de examinator dan uw brevet aftekent is deze feitelijk 3 jaar min 1 week verlengd (kan tegenwoordig ook door de instructeur verlengd worden)

 

In alle gevallen geldt dat als u minder dan 12 uur pilot in commandant uren heeft een Profcheck niet voldoende is omdat de Class rating dan verlopen is. U kunt dan een Skill Test met instructeur of examinator doen om deze class rating weer geldig te maken. Het bijhouden van de skills en daarmee geldig houden van het vliegbrevet is daarom belangrijk. Heeft u niet binnen de 2 jaar uw Profcheck gedaan dan dient een examinator een Skill Test bij u af te nemen nadat een erkende vliegschool u daarvoor heet klaargestoomd.

 

Wet- en verzekeringeis

U mag alleen met passagiers vliegen als u binnen 90 dagen gevlogen hebt met daarbij 3 starts en landingen. Voldoet u hier niet aan, dan mag u pas na een solo- of instructievlucht met 3 starts en landingen, passagiers meenemen.

De Training

Lion Air is een EASA approved Training Organsation  en wordt geleid door een ex-inspecteur en vlieger van het ministerie van Infrastructuur en Milieu (CAA Netherlands / ILT).

Bij Lion Air bent u dus aan het juiste adres. U leert vliegen op een ouderwets degelijke manier waardoor u aan het eind van uw opleiding een bredere ervaring heeft opgedaan dan de minimale eisen voor uw brevet, dit maakt u een verantwoord, veiliger en professioneler vlieger. U laat zich hierdoor onderweg niet snel verrassen en weet om te gaan met verschillende(abnormale)situaties waarin snel een juiste beslissing moet worden genomen.

 

Een lesblok bestaat gemiddeld uit 1 uur briefings en 1 uur vliegen.

Als we de landingen elders gaan trainen (is goedkoper) of als we gaan navigeren (de laatste fase van de opleiding) kunnen de lesblokken wat langer worden.

Bij elke stap in een vliegprocedure wordt geleerd te blijven nadenken of deze procedure nog wel klopt met de huidige situatie, flexibel zijn met vliegprocedures en aanpassen voor een veiliger vluchtuitvoering. Wat in een vliegtuighandboek wordt beschreven zal niet altijd veilig zijn. Gezond boeren verstand in combinatie met opgedane kennis/ ervaring is van het grootste belang, immers, we willen toch allemaal ‘s avonds weer thuis aan tafel met het gezin?

Het zijn wat voorbeelden van hoe Lion Air haar leerlingen traint.

 

Deze manier van trainen blijkt tevens de ideale basis te zijn om over te stappen naar een commerciële module/ opleiding voor een commercieel vliegbrevet. Het is niet ongewoon dat leerlingen hierdoor als Excellent slagen voor het (commercieel) brevet!

 

Een onvergetelijke en bijzondere mijlpaal tijdens de opleiding is uw First Solo, met de minimale leeftijd van 16 jaar mag u voor het eerst in uw leven helemaal alleen het vliegtuig besturen en een paar rondjes om het vliegveld maken met tussendoor enkele starts en landingen.

Echt, een prachtig moment en een onvergetelijke belevenis!

 

Aandachtpunt

Lion Air wordt geleid door een ex-Inspecteur/ Vlieger van CAA Netherlands en heeft meer dan 38 jaar ervaring in huis – u bent dus in de beste en vertrouwde handen.

Echter, kwaliteit heeft zijn prijs.

Wilt u zo goedkoop mogelijk en met de minimum benodigde vliegervaring (en briefings) uw brevet proberen te halen dan adviseren wij u niet voor Lion Air te kiezen, wij willen alleen de beste, veilige en verantwoorde vliegers opleiden met een bredere ervaring dan nodig voor het Privat Pilot Licence (PPL) – dat is de kracht van Lion Air – een EASA-approved Training Organisation.

Als ú er voor gaat maakt Lion Air van u een Top Gun piloot!

Simply The Best

 

Tevens vliegt Lion Air met alleen Luchtvaart (EASA) gecertificeerde brandstoffen (AVGAS 100LL / UL91), deze zijn veel duurder dan autobrandstof, waar sommige bedrijven mee vliegen. De EASA-gecertificeerde brandstoffen geven ons meer zekerheid/ veiligheid, mede hierdoor kunnen en wíllen wij niet de goedkoopste zijn met onze (les)vluchten.

Ons motto is dan ook altijd; “wij willen altijd weer thuis eten”.

 

 

Theorie opleiding 

Naast de praktijkopleiding moet u ook de theorieopleiding hebben voltooid. Meer informatie vind u hier.

Welke praktijkopleidingen zijn er

Momenteel biedt Lion Air twee verschillende opleidingen aan, het Private Pilot License (PPL) en de aanvullende Night Rating waarmee u ook ‘s nachts mag vliegen.

De VFR Night Training behoort tevens tot de mogelijkheden en de opleiding Instrument Rating is in voorbereiding en komt er ook aan.

Wist u trouwens dat u tot hoge leeftijd nog privé kunt blijven vliegen! Er zijn mensen die nog op hun 70e lessen nemen en een brevet halen.

Vliegers over de 80 jarig leeftijd zijn geen uitzondering, sommige zijn zelfs nog instructeur en/of examinator.

EASA Part-FCL regelgeving

Voor de Europees vastgelegde regelgeving verwijzen we u graag naar de volgende officiële publicaties:

Kiwa Register

EASA Part FCL.110 en 210 – eisen PPL(A) en FCL 210 A – eisen LAPL(A)

 

Een vliegles bestaat uit een briefing van een half uur, een uur vliegen (afhankelijk van de lesinhoud) en erna de belangrijke debriefing waar wij alle tijd nemen om echt alles te bespreken. Juist met een gedegen debriefing kunt u lestijd en dus ook geld besparen. Elke leerling is anders, het is voor een vliegschool onmogelijk om vooraf een prijs te maken voor de totale opleiding – ook al vindt u die beloften wel op andere locaties. Lion Air levert altijd maatwerk en niet geheel onbelangrijk, met heel veel passie en geduld.

 

Medical

Wij adviseren aan het begin van de training een medische keuring te ondergaan bij één van een Aeromedical Center (MED.A.040) dat je je eerste solovlucht gaat uitvoeren moet je in het bezit te zijn van een geldige medische verklaring (MED.A030). Je mag bril- of lenzen dragend zijn, het keuringsinstituut kunt u daar verder over informeren.

Voor het LAPL(A) brevet is er de LAPL keuring. Voor het RPL(A) en PPL(A) brevet dien je een klasse II keuring te ondergaan bij een Aeromedical Center.

Uw eerste keuring is een initiële keuring, de daarop volgende keuringen zijn herhalingskeuringen. Afhankelijk van uw leeftijd en type keuring dient u met een bepaalde frequentie de herhalingskeuring te ondergaan (MED.A.045).

 

Review van een leerling

Lion Air staat erom bekend dat zij beginnend vliegers kneedt tot veilige, professionele en verantwoorde vliegers met brede vliegervaring en een flinke dosis Vliegerschap!
Dat hiermee met gemak uw brevet zult halen is mooi meegenomen. Review van één van de leerlingen.

 

Databank

Leerlingen van Lion Air hebben tijdens hun opleiding de mogelijkheid in te loggen in onze digitale databank met daarin alle updated informatie en documenten omtrent LAPL en PPL, de Praktijk Syllabus, vluchtvoorbereiding bestanden, ATO-manuals waaronder Safety Management System, manuals van de vliegtuigen en niet te vergeten een gigantische databank (inmiddels 35Gb) met Literatuur die de afgelopen jaren is verzameld en frequent wordt ge-update. Na de opleiding kan men de toegang tot de Literatuur-database blijven behouden door zich te abonneren.

 

Financieel en Planning

De betaling en frequentie van uw opleiding kunt u nagenoeg zelf plannen. De theorie regelt en betaalt u bij de door u gekozen Theorie opleidingsinstelling. De praktijklessen betaalt u in delen. U kunt uw opleidingskosten dus spreiden over de tijd die u wenst. U hoeft bij Lion Air dus nooit een hoog bedrag ineens te betalen. Voor meer informatie kunt u contact met ons opnemen.

 

De praktijklessen kunnen geheel naar uw eigen agenda en wensen worden ingepland. Ook de frequentie van de lessen is tevens door u zelf te bepalen en in overleg met uw instructeur die u hierbij kan adviseren om de kosten laag te houden.  Het moet immers betaalbaar blijven.

 

Lion Air is de enige vliegschool die deze (zeer tijdrovende) service wil en kan bieden aan onze leerlingen.

 

 

Night Rating (FCL.815 Night rating)

Night Rating is een korte opleiding , u maakt kennis met nachtvliegen onder VFR condities. In het donker vliegen is een geheel andere ervaring/ belevenis dan vliegen overdag. Zeker bij helder weer is het vaak prachtig in de lucht met al die lichtjes en het nachtelijke landschap beneden. Zonder deze Rating mag n niet ‘s nachts het luchtruim in.

 

Deze Rating is bedoeld voor de houders van een Light Aircraft Pilot Licence (LAPL), Private Pilot License (PPL) en vliegers met de opleiding voor Instrument Rating (IR) en/of Commercial Pilot License (CPL).

 

De opleiding bestaat uit een theoretische instructie en een vlieginstructie met minimaal vijf vlieguren buiten de daglichtperiode. Onderdeel van deze mooie opleiding is een nachtelijke overlandvlucht en het circuit-vliegen om de starts en landingen te beoefenen, dit kan in Nederland, maar ook in Duitsland of België Het beste is deze Rating in de wintermaanden te halen gezien de lange nachtlichtperiode.

 

Voor deze Rating is geen theorie- of praktijkexamen vereist. Met bovengenoemde instructie/ ervaring voldoet u om deze extra aantekening aan het brevet toe te kunnen voegen.

 

Meer informatie kunt u geheel vrijblijvend bij ons opvragen.

 

Lion Air gaat haar activiteiten eind 2024 stoppen.

Na vele mooie en succesvolle jaren gaat Lion Air eind 2024 haar activiteiten stoppen.

Dankzij al onze klanten/ leerlingen kijken wij terug op vele mooie en succesvolle jaren met vaak hele bijzondere en mooie ontmoetingen en gesprekken. Dit zijn allemaal dierbare herinneringen en cadeaus voor het leven. Dank u wel!

Lion Air is ter overname beschikbaar

Tarieven (incl. 21% btw)

Adviesgesprek opleiding PPL / Piloot € 208

Instructeur € 100,19/u

Avondtoeslag vanaf 18:00 uur: € 40 per uur

Feestdagtoeslag: € 40 /u

Student Fee, incl. updates digitaal lesmateriaal € 400 /jr

 

Vliegles (en check flight)
Vliegtuig (per uur bloktijd) € 315,08

Kosten landing (op RTM) € 18,15

ATC(verkeersleiding) (op RTM) € 19,36

Instructie per lesblok (2 uur) € 200,38

3e passagier € 40 (bij hoge uitzondering)

Er kan een brandstoftoeslag worden geheven

 

Verhuur
Vliegtuig (per tacho-uur*) € 315,08

(*1 uur blocktijd is ±0,8 tacho-uur)

Best choice ever

Leerling oefent solo (zelfstandig) zijn landingen - Lion Air
Leerling oefent solo (zelfstandig) zijn landingen - Lion Air
Configuratie instrumenten

 

De PH-MDL

Lycoming O-320-D2J

Aircraft Total Hours: 5150

Volledig IFR/PBN-approved

Garmin GNS 530WAAS

Garmin GNS 255A

Garmin-transponder GTX 355 met ADS-B-out

King ADF KR87

King DME KN62A

GA35 GPS

Garmin GI-106A GPS / VOR/ LOC / GS

LED Postion-, Nav.- and Position-Lights

Configuratie instrumenten

 

De PH-MDL is volledig IFR-approved en geschikt voor PBN-operaties.

De transponder geeft ADS-B-out en is daarmee klaar voor de EASA-eisen van 2020

vliegles - final Rotterdam Airport runway 24 - Lion air
vliegles - final Rotterdam Airport runway 24 - Lion air
PH-MDL - Lion Air - klaar voor vertrek
PH-MDL - Lion Air - klaar voor vertrek
First Solo 's avond op Vliegveld Seppe - Lion Air
First Solo 's avond op Vliegveld Seppe - Lion Air
vluchtvoorbereiding - Lion Air
vluchtvoorbereiding - Lion Air
Briefingruimte KNMI en LVNL op Rotterdam The Hague Airport, hier beginnen alle vlieglessen.
Briefingruimte KNMI en LVNL op Rotterdam The Hague Airport, hier beginnen alle vlieglessen.
vliegles - final baan 06 Rotterdam Airport - Lion Air
vliegles - final baan 06 Rotterdam Airport - Lion Air
dark cockpit Cessna 172N Lion Air - VFR Night
dark cockpit Cessna 172N Lion Air - VFR Night
Vliegveld van vertrek

 

Rotterdam The Hague Airport
Airportplein 60
3045 AP Rotterdam

Met een brevet op zak bent u zo vrij als een vogel

Volg vlieglessen bij Lion Air